Rabu, 10 Februari 2010

Air Mata Sesalan Selamatkan Manusia Daripada Neraka....

Sesungguhnya ada beberapa amalan yang dapat menyelamatkan manusia daripada bahaya api neraka. Bagi mengetahui apakah amalan itu, ikuti sebuah hadis yang menceritakan bagaimana Rasulullah S.A.W melihat malapetaka yang menimpa umatnya di akhirat, tetapi diselamatkan oleh berbagai-bagai amalan yang ikhlas yang dilakukannya semasa di dunia.

Sebuah hadis yang dikeluarkan oleh al-Tarmizi daripada al-Hakim, daripada Abdullah bin Umar, daripada Nafie', daripada Ibnu Abi Hudaei', daripada Abdul Rahman bin Abdillah, daripada Sai'd bin Musayyab, daripada Abdul Rahman bin Samurah katanya, bahawa Rasulullah S.A.W bersabda yang bermaksud:

Aku juga melihat umatku yang sedang menjunam jatuh ke dalam neraka, tiba-tiba datang air matanya yang menitis semasa di dunia dahulu disebabkan oleh sesalan terhadap perbuatannya yang buruk, semata-mata kerana Allah. Lalu air mata sesalannya itu menyambarnya daripada terus terjatuh ke dalam kawah neraka, menyebabkan dia terkeluar daripada neraka itu.

kepada pembaca budiman, mari sama-sama tingkatkan amal..jaga amal sebaiknya..mari sama-sama menginsafi kesilapan dan kesalahan lalu atau yang mungkin berlaku..manusia golongan yang tidak terlepas daripada melakukan kesilapan..

Tiada ulasan: